21th century skills
Hvordan var det å leve i Norge på 1700-tallet?
På 1700-tallet var Norge på god vei til å bygge seg opp fra svartedauen på midten av 1300-tallet hvor over 20% av norges befolkning døde. Det førte til at Norge måtte bygge seg opp ved å produsere minst 5 barn hver familie. Men på 1700-tallet var det et problem. Barndødeligheten og gjennomsnittsalderen var langt dårligere iforhold til idag. Grunnen til det er at på 1700-tallet var det lite utvalg av medisiner. Medisiner var veldig dyrt og bare de rikeste kunne betale den høye prisen. Gjennomsnittsalderen var helt nede på 30-35 år men det var barndødeligheten og flere døde før dem ble 5 år og disse dødsfallene sank gjennomsnittsalderen veldig ned. Det som også ikke fantes var livmor og lege. Det påvirket fødselen hvor flere fødsler endte tragisk. Men mødrene måtte også jobbe så det ble lite tid til å amme barna deres, så de fikk heller kumelk eller andre ''kunstige'' føde som kunne føre til mageinfeksjoner. Men det var ikke bare fødslene som var problemet. Andre sykdommer spilte også en faktor når det gjaldt den høye dødeligheten. Spesielt kopper som er en barnesykdom, drepte mange uskyldige barn.
Vi er allerede i godt i gang med bruk av pc istedenfor lærebøker nå. Men det vil bli enda mer i fremtiden der alle elevene sitter fordypet på hver sin pc. I de klasserommene blir lærebøkene erstattet av Internett, og elevenes kladdebøker blir til en slags blogger. Lærebøkene blir tatt i bruk for at elevene skal være bevisst på kompetansemålene men veien til kompetansemålene får de ved hjelp av nettet, i stedet for at elevene skal huske på alt som blir presentert i en lærebok.
IKT- blir en grunnleggende ferdighet. Bruk av data i undervisnigen kan åpne kommunikajson med andre elever og lærere. Via skype, facebook, itslearning, google eller lignende, jobber elevgrupper lettere sammen.
Igjen med at samfunnet endrer seg stadig fortere, blir det endrede vilkår. Med dette vokser det frem nye og endrede kunnskaps- og kompetansebehov- særlig når de som skal lære oss nye ting til elever som er født i en generasjon der de er vokst påå med digitale medier som er en del av hverdagen. Med dette må vi en økende grad utdanne elever til en fremtid som vi ikke kjenner- til jobber som ikke finnes enneå. Så dagens elever må forberedes til å løse problemer som ikke ennå har oppstått
I dag er målet til skole, å få en utdanning. Det er mye lettere å finne frem til informasjon, noe som var langt fra så lett på 1700-tallet. Barn i dag blir lært seg å finne frem til forskjellige ting på datamaskiner og internett fra de er små. Nå skal barn lære å tenke selvstendig og være kritiske til informasjon. For eksempel på barneskolen lærte jeg at jeg måtte være kritisk til wikipedia. Nå lærer de å bruke informasjon de finner til prosjekter og lekser, og til å løse ulike problemstillinger. Dette var ikke noe de lærte da skole først ble innført. Samtidig skal barn nå lære grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og matematikk.

https://2ifb-historie.wikispaces.com/Hvordan+levde+nordmenn+p%C3%A5+1700-tallet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar